op zoek naar de ziel van de stad #3

Begin september ging de VIPbus op zoek naar volkse waarden in Wijk C en Oudwijk. Met als doel de ‘Kaart van Utreg’ opnieuw in te kleuren met de ongeschreven regels van elke buurt. Onze zoektocht bracht ons in contact met een groep geografen met een passie voor community art, die samen met VIP deze nieuwe kaart verder in wil kleuren en vorm wil geven. Daarvoor moet eerst nog speurwerk verricht worden en dus trekken we vandaag met een flinke VIPcrew deze wijken in.

5068043937_d43b39912d_b

Ditmaal gaan we in het bijzonder op zoek naar de ideale wijk zoals die door buurtbewoners gedroomd wordt. Onze veronderstelling is dat ze daarmee ook impliciet aangeven hoe de sfeer en de cultuur op dit moment in de wijk is. We vragen buurtbewoners te fantaseren over hoe hun ideale wijk eruit ziet en nodigen hen uit daarvan een ansichtkaart te maken.

kaartwijheidoprapan1
Ansichtkaarten om over de wijk van nu en straks in gesprek te gaan. Ontwerp: Jurga Zelvyte

We beginnen deze zaterdag op het levendige pleintje naast de Jacobikerk, waar de kledingkraampjes en oliebollenkraam ’s ochtends vroeg al goede zaken doen. Dat mensen hier duidelijk komen voor de handel, blijkt maar weer als een voorbijganger na kritische taxatie vraagt of ook de VIPcaravan (bij gelegenheid trekken we vandaag rond met een caravan in plaats van met de VIPbus) te koop is.

De tienkoppige crew heeft goede zin en trekt in duo’s Wijk C in om de bewoners het hemd van het lijf te vragen. Rond lunchtijd druppelen ze een voor een weer binnen vol enthousiaste verhalen van Ome Arie, de kapper en de fietsenmaker. Enkele voorzichtige conclusies zijn dat bijna iedereen de wijk erg gezellig vindt, dat veel mensen behoefte hebben aan meer groen en dat de mensen vrij realistisch zijn in hun dromen. Dat brengt ons op de vraag ‘Is het mogelijk vrijuit te dromen als je in je bekende omgeving bent?’, een vraag die ten grondslag ligt aan de VIPbus: wij creëren bewust een inspirerende, nieuwe context waarin mensen makkelijker buiten hun gebaande paden en oude patronen durven kijken.
Ook ’s middags in Oudwijk blijken de buurtbewoners veelal erg tevreden over hun wijk en is meer groen ook rond het in herfstkleuren getooide Wilhelminapark een veelgehoorde wens. Enkele jonge bewoners geven aan sociale verbinding te missen: “Mensen zouden meer mens moeten zijn en achter de computer vandaan moeten komen”. Anderzijds vangen we ook geluiden op van bewoners die hun wijk als dorp ervaren, wat ons op de stelling ‘de stad is een verzameling dorpen’ brengt.

De oud-geografiestudenten vervallen naar eigen zeggen makkelijk in hun oude ‘enquetemodus’, maar blijken de persoonlijke aanpak van VIP te waarderen en proberen die graag uit: “Ik vond het leuk om weer eens onbevangen en onbevreesd op mensen af te stappen, met een mooie, professionele kaart in mijn hand. Dat je dan een beetje voor gek loopt met je hand vol kleurstiften, nou ja, dat is dan zo. Van sommige gesprekken kreeg ik echt pijn in mijn buik. Die raakten me. Ik realiseer me weer eens dat ik in een bevoorrechte positie verkeer.” zegt een van de crewleden na afloop. En een ander vult aan: “De mooie verhalen liggen gewoon op straat”.
Sowieso blijken de geografen in korte tijd veel informatie te kunnen verzamelen, met dank aan hun goede observatievermogen en vraagtechnieken.
Na afloop vragen we ons af hoe belangrijk je woonomgeving is voor je identiteit. In beide wijken lijken buurtbewoners een zekere trots te hebben over hun wijk. Ook de vraag naar een vervolg komt op tafel. Dat deze zoektocht nog maar net begonnen is, is duidelijk. VIP fantaseert alweer verder over mogelijke eindproducten: een ‘familiewapen voor de wijk’ of een andere ‘Kaart van Utreg’ met daarin niet alleen de wijken zoals die nu ervaren worden, maar ook zoals die gedroomd worden. Symbolen om de wensen en verlangens van de buurtbewoners tot leven te brengen. Ook enkele van de geografen zoeken graag met ons verder. Hou onze site dus in de gaten voor het vervolg. En zoek jij zelf graag met ons verder? Mail ons dan! Info@deviopbus.nl

LOGOFLICKRKlik voor meer foto’s en om te downloaden hier.